Chapter two: First two weeks at San Benito High School

31 augustus 2018 - Hollister, California, Verenigde Staten

Lieve allemaal,

allereerst, super leuk al die lieve reacties op mijn vorige blog! Heel erg leuk om te lezen vond ik dat!

Mijn eerste twee weken op San Benito High School heb ik als senior overleefd! Super gaaf natuurlijk om als senior naar een Amerikaanse High School te gaan, maar ook even wennen. ​School is ontzettend groot, als ik het goed begrepen heb, gaan er rond de 3000 leerlingen naar school, ongeveer 1000 leerlingen daarvan zijn senior. Op mijn school in Nederland (en zoals denk ik op elke school in Nederland), zijn alle klaslokalen in een groot gebouw. In California is dat anders, hier hebben de meeste scholen verschillende gebouwen voor alle vakken. Zo heeft mijn school een 'main campus', een 'new campus', een 'language campus' en nog wat losse gebouwtjes voor alle andere vakken die ze op school hebben. Ook heeft de school twee grote gymzalen, een zwembad en een aantal sportvelden voor onder andere, American football, hockey, voetbal, tennis, golf, softbal, atletiek etc.

Toen ik voor het eerst mijn 'schedule' zag en las dat ik 8 minuten tijd heb om van mijn ene lokaal naar mijn andere lokaal te lopen, dacht ik; "Huh, waarom geven ze ons zoveel tijd? Nou ja alleen maar mooi, dan kan ik rustig aan doen en tenminste normaal mensen gedag zeggen die ik tegen kom (in Nederland had ik nooit tijd om dat te doen, tenzij ik te laat wilde komen 😆 )." Helaas was dat iets te mooi gedacht want, ik heb alle 8 minuten nodig om naar mijn volgende lokaal te lopen. Ja echt, zo groot is de school!

Verder ziet mijn rooster er als volgt uit: Op rode dagen heb ik de vakken, economie, Engels en communication/leadership (behalve op maandag). Daarna ben ik vrij van school. Op witte dagen heb ik de vakken, genetics, geometry, business/marketing en communication/leadership (ook hier weer, behalve op maandag). We begonnen school met een rode dag en sindsdien wisselen de twee dagen elkaar af. De reden waarom ik op de rode dagen maar 2 of 3 vakken heb, is omdat ik voor een "zero period" heb gekozen. Dit houdt in dat ik behalve op maandag, elke dag om 7.35 uur begin op school en daarvoor in ruil, ben ik op rode dagen uit als de lunch begint. Communication/leadership duurt standaard een uur en de rest van de vakken duren 90 minuten.

Veel leerlingen op school vinden me erg interessant omdat ik het meisje uit Nederland ben. Ze ontmoeten niet vaak mensen uit landen zo ver weg, ze vinden het dus erg indrukwekkend allemaal. Ik word bij erg veel dingen betrokken, ze nodigen me uit om mee te gaan lunchen (de gewone lunch op school), ook willen ze me graag meenemen naar dingen en plekken waar zij graag heen gaan. Ik krijg veel vragen zoals 'wat voor taal spreken ze in Nederland', 'hoe is het weer daar?', 'naar wat voor muziek luisteren jullie' en zelfs de vraag 'hoe kan het dat je zo goed Engels spreekt?'. Ontzettend leuk vind ik het, om dat soort vragen te beantwoorden.

In de afgelopen twee weken heb ik al 4 hockey wedstrijden en een toernooi gespeeld. Ook de meiden van het hockey team zijn erg geïnteresseerd in Nederland en vooral hoe goed de Nederlanders zijn in het spelen van hockey.

Natuurlijk ben ik niet alleen naar school geweest en heb ik niet alleen maar hockey gespeeld. Het eerste weekend nadat school begon, hebben mijn gastzusje en ik die zondag gesurft in Santa Cruz. Heel erg leuk was dat, wel moeilijk 😅​. Die woensdag hadden we een FFA meeting, er was een barbecue en er werden wat spelletjes gespeeld. Voor mij is het heel leuk en interessant om naar zoiets toe te gaan, op die manier kan ik mensen beter leren kennen en meemaken hoe dat allemaal in z'n werk gaat. Diezelfde week op vrijdag was er een FFA 'barn dance', ook erg leuk om daar mensen te leren kennen. Zaterdag was er een 'truck pull' wedstrijd in Hollister, ook erg leuk om dat mee te maken. Vanavond gaan we naar de football wedstrijd van de spelers van onze school. Morgen is de allereerste school dance, genaamd 'Freshman Reception'. Het was afgelopen week de week voor alle eerstejaars op de high school. Volgens mijn mede studenten is dit schoolfeest een van de leukste schoolfeesten van het jaar. Heel erg leuk om dat mee te mogen maken! Verder hebben we dit weekend een lang weekend, omdat maandag Labor day is, waarschijnlijk gaan we daarom dit weekend naar Mariposa.

Ik heb in twee weken dus alweer erg veel gezien en gedaan!

Hopelijk zijn jullie weer net zo enthousiast over deze blog, als over mijn eerste blog  😊​. Ook hoop ik mijn volgende blog weer gauw af te hebben (deze duurde wat langer vanwege de drukte).

Veel liefs van mij 🌹

1. Han:
    Een heel leuk veslag! Ga zo door 🙂
    Voor mij is extra interessant hoe daar het onderwijs is ingericht.
  2. Sonja:
    31 augustus 2018
    Ha Roos, heerlijk om te lezen, vooral omdat het allemaal zo herkenbaar is! En zoals we het al over hadden: jij krijgt het zo druk; dat jaar vliegt voorbij! Geniet er maar goed van Roos!
  3. Wijnand:
    31 augustus 2018
    Hi lieverd, wat een leuk verhaal weer👍.
    Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt en op deze manier Amerika en het Amerikaanse leven echt kan ontdekken.
    Tot Skype ze,

Liefs, papa😘😘😘😘
  4. Ineke:
    31 augustus 2018
    Heerlijk om zo jouw leven een beetje mee te beleven. Je hebt in twee weken al ontzettend veel gedaan en beleefd. Het wordt een jaar om nooit te vergeten, dat is duidelijk!
  5. H.A Koopmans:
    31 augustus 2018
    Hoi Roos, wat fijn om via je blog te lezen wat voor leuke dingen je allemaal doet. Wij leven helemaal met je mee en zijn blij dat je het naar je zin hebt, geniet er goed van hoor. Liefs opi en omi😗😙
  6. Els:
    31 augustus 2018
    Hoi Roos,geweldig om te lezen wat jij allemaal mee maakt.En wat schrijf je leuk. Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal. Geniet er met volle teugen van,meid. Liefs Els.😘😘
  7. Barbara Modderman:
    31 augustus 2018
    Wat ontzettend leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!!! Groetjes Barbara
  8. Yvonne:
    31 augustus 2018
    Roos wat heb je weer een leuk verhaal geschreven. Leuk dat wij het zo mogen mee beleven. Geniet er lekker van. 👩‍🎓
  9. Ineke Diderich:
    31 augustus 2018
    Wat maak je veel mee joh! Geen tijd om je te vervelen! Veel plezier met alles! Veel liefs, Ineke D.
  10. Barbara:
    31 augustus 2018
    Leuk om te lezen hoe het daar aan toe gaat. Wel een druk programma heb je. En veel nieuwe indrukken wel heel leuk! Geniet ervan en succes. Have fun! Greetings
  11. Ilonka:
    1 september 2018
    Super leuk om te lezen Roos, als ik het over mocht doen had ik dit ook wel willen meemaken! Alhoewel ik niet zeker weet of ik het had gedurfd😬. Ik heb namelijk geen talenknobbel maar een talendeuk!🤣 Heb ooit tegen iemand gezegd, "Joe ken heng jor Jes aan de kepstok"!🙄Iedereen lacht me uit als ik dat vertel maar niemand weet wat de Engelse vertaling van kapstok is, ik heb dus gewoon een nieuw woord geïntroduceerd!🤣
  12. Joke Bensik:
    1 september 2018
    Wat ontzettend leuk om te lezen hoe intensief en hoe leuk je dagen zijn, geniet volop van deze geweldige ervaring!
  13. Ronald en Grada Otten:
    2 september 2018
    Hey senior Roos Spring in 't Veld. Heerlijk om je avonturen op school en in je gastgezin te lezen. Ik zou maar een segway aanschaffen om lekker tussen de verschillende vaklokalen heen en weer te crossen. Je doet ook een leuk stukje Holland promotie met je verhalen over ons kikkerlandje daar in de States. Vooral zou doorgaan en lekker genieten van alles wat op je af komt.
  14. Anne:
    4 september 2018
    Lieve Roos wat ontzettend leuk om je blog weer te lezen en je enthousiasme is zo aanstekelijk! Geniet van je ervaring en blijf je verbazen! Liefs!
  15. Reijna Dwars:
    5 september 2018
    hoi roos,ik ben er wat later ingestapt, maar wat is dit leuk om te lezen, en wat heb je al veel gedaan, kijk nu al uit naar je volgende blog, veel liefs van reijna