Chapter seven: A new begin

17 juni 2019 - Pleasanton, California, Verenigde Staten

Hoi allemaal, allereerst, sorry dat ik zo lang niets geüpload heb, de maanden februari en maart waren even lastig en ik had daardoor (helaas) even geen behoefte gehad om een nieuwe blog te schrijven. Vanaf april ging het eigenlijk weer heel erg goed en heb ik het zo druk gehad, dat ik helemaal geen tijd had om wat te schrijven. Maar geen zorgen, deze blog is extra lang zodat jullie weer helemaal op de hoogte zijn :).

Wat ondertussen de meeste mensen wel weten is dat ik 21 februari ben ik overgeplaatst naar een ander gezin. Ik wil hier verder niet te veel op in gaan, en het er graag op houden dat het voor beide partijen beter was als ik ergens anders heen zou gaan. Ik woon nog steeds in California, maar in een andere plaats. Ik woon nu samen met mijn gastouders en mijn gastzusje een andere exchange student uit Oekraïne (Halyna). Ik heb ook nog een oudere gastbroer en een gastzus, maar die wonen niet meer thuis. Ik ga ook naar een andere school toe; Foothill High School in Pleasanton.

Toen ik net overgeplaatst was, had ik even moeilijk met het inkomen op school. Ik kwam pas laat in het schooljaar op de school terecht en had daardoor dus ook veel gemist. Ik moest in het begin erg hard werken om bij te blijven, maar vooral ook om te begrijpen waar de leraren het over hadden. Ik woon maar 1,5 uur van mijn eerste school vandaan en toch is het systeem heel anders. Ook door alle vermoeidheid die bij de overplaatsing kwamen kijken, had ik het in het begin even lastig op school. In het gezin zelf had ik eigenlijk al meteen naar mijn zin en nog geen week later appte ik papa en mama al dat ik me er heel erg thuis voelde. Ondertussen heb ik het ook op school erg naar mijn zin, ik ben ondertussen aan het nieuwe systeem gewend, maar ook aan de studenten. Ik merk toch wel dat er een groot verschil is tussen mensen hier en in Hollister.

Nu we het toch over een nieuw begin hebben, wil ik jullie graag vertellen hoe een dag er voor mij nu ongeveer uit ziet. Wat ik eigenlijk vanaf het begin al heel fijn vond, is dat school net zoals in Nederland om 8:30 uur begint. Dit is overigens niet elke dag, op dinsdag en donderdag begint school om 8:00 uur.  Mijn lessen zijn in plaats van 90 minuten lang, 50 minuten lang net zoals op mijn middelbare school in Nederland. Mijn eerste vak is wiskunde, waar ik overigens ook het meeste moeite mee had in het begin. Daarna heb ik civics, dit vaak gaat over de Amerikaanse overheid. World literature (Engels) is mijn derde vak. Gevolgd door Economics of Business Ownership en daarna hebben we een halfuur pauze. Na de pauze heb ik criminal justice en als laatste vak Duits. Toen ik hier net kwam, had ik na school ook meteen track (atletiek), dit begon om kwart over 3 en eindigde meestal rond 5/5:15. Het seizoen is helaas net afgelopen, maar ik ben ontzettend blij dat ik, ondanks mijn late instroom, toch had besloten om hier aan mee te doen. Ik heb door track season erg veel leuke mensen ontmoet.

School is natuurlijk een groot deel van mijn leven hier, maar ook buiten school om doen we erg veel leuke en gezellige dingen. Het eerste weekend dat ik aankwam, gingen mijn gastzusje en ik al gelijk naar San Fransisco toe, omdat we daar zo dichtbij wonen (ongeveer 40 minuten met de auto en een uur met de trein), maar ook mijn gastbroer en zijn vrouw wonen in San Fransisco, zij hebben een erg mooi appartement downtown San Fransisco en mijn gastzusje en ik gaan daar dan ook erg graag heen.
Na een week naar school te zijn geweest, vertrokken mijn gastouders naar Portugal voor 2 weken, om daar aan een hostel te werken die ze zelf aan het bouwen zijn. Onze gastbroer kwam toen bij ons in huis en de weekenden hebben we ook allemaal in San Fransisco gespendeerd (fun fact: ik denk dat ik ondertussen vaker in San Fransisco ben geweest dan in Amsterdam of dan elke andere grote stad die we in Nederland hebben, ontzettend gaaf natuurlijk!). Een van die weekenden hadden mijn gastzusje en ik Junior Prom, dit is een feest voor studenten die in hun een na laatste jaar zitten, omdat mijn gastzusje en ik beide exchange students zijn, hadden ze voor ons een uitzondering gemaakt en mochten wij hier ook heen. Aankomend weekend hebben we Senior Ball, dit is het grootste feest van het jaar en meestal alleen voor de seniors, om hun highschool carrière af te sluiten. Omdat ik zelf ook een senior ben, kijk ik hier echt ontzettend erg naar uit en ben ik ook heel blij dat ik dit mee mag maken. De jurk die ik aan ga trekken, zal ik toevoegen aan het fotoalbum, met natuurlijk nog veel meer andere foto's.

Omdat jullie nu wel weten dat ik vaak in San Fransisco ben geweest, zal ik even samenvatten wat we allemaal voor leuke dingen hebben gedaan daar. Mijn hoogtepunt in San Fransisco was toch wel het vieren van Koningsdag. Zondag 27 april, hebben we Koningsdag in SF gevierd en dat was echt mega gezellig. Wat ik nog niet verteld heb is dat we heel toevallig Nederlandse buren hebben uit Friesland. Samen met de 2 meiden uit het gezin, rijden mijn gastzusje en ik elke dag naar en van school. We kunnen het erg goed vinden met elkaar. Door hun ben ik er achter gekomen dat Koningsdag in San Fransisco werd gevierd. Hen daar tegen komen was ook erg gezellig. Ik ging daar heen met mijn gastgezin en mijn gastbroer en zijn vrouw. En voordat je je dit gaat afvragen, natuurlijk heb ik ze allemaal een knal oranje t-shirt gegeven (foto's zijn te vinden in het fotoalbum). Niet alleen koningsdag was een leuke dag, maar ook al de andere dagen dat we bijvoorbeeld over de Golden Gate Bridge gelopen zijn, of de dag dat mijn gastzusje en ik, samen met onze gastbroer en zijn vrouw een fietstocht gingen maken langs alle pieren en natuurlijk ook de bekende pier 39. We zijn langs de zee gefietst bijna helemaal door tot aan de Golden Gate. Ook veel dagen hebben mijn gastzusje en ik gezellig rondgelopen downtown in San Fransisco, lekker gegeten en ga zo maar door.

Niet alleen in San Fransisco heb ik veel mooie dingen mee mogen maken. We hebben ook een aantal andere tripjes gemaakt. Zo zijn we tijdens Springbreak naar San Diego gereden, waar mijn gastzus woont. Tijdens die rit hebben we veel mooie tussenstops gemaakt. Zo zijn we op de eerste dag naar Santa Barbara geweest, Malibu, Santa Monica en hebben we in Los Angeles geslapen. Die volgende dag zijn we in Beverly Hills geweest en deze plek beviel mij heel erg haha. Daarna zijn we door gereden naar de Walk of Fame en naar het bekende Hollywood sign. Aan het einde van de dag zijn we door gereden naar San Diego en zijn daar toen voor een paar dagen gebleven. In San Diego hebben we ook veel leuke dingen gedaan, ik ging onder andere langs bij een vriendin van mij die bijna een jaar in San Diego, Cambridge gestudeerd heeft. Ook zijn we naar het strand geweest, zijn we naar een uitkijkpunt geweest waar we uitzicht hadden op San Diego, Mexico en de Marine. En last but not least hebben we de wel besproken Mexicaanse grens bezocht. Twee weken geleden zijn we naar national park Yosemite geweest en hebben we daar de hele dag rondgelopen, wat een mooi natuurpark is dat! Ook hebben we de bekende universiteit Stanford bezocht, dit was heel gaaf om te zien, vooral omdat we er op een normale zondag heen gingen en we konden veel studenten zien werken aan school, we hebben de huizen kunnen zien waar de studenten wonen etc.

Ik wilde deze blog al eerder uploaden, maar omdat ik nog van alles wilde toevoegen, heb ik besloten om te wachten, zodat ik dat ook meteen aan de blog kon toevoegen.

Velen van jullie hebben al gezien dat ik twee weken geleden mijn senior prom had. Wat een gave dag was dat! Het voorbereiden begon al vroeg in de ochtend. Het begon met teennagels lakken en huidverzorging. Daarna moest ik mijn jurk ophalen omdat die nog korter gemaakt werd. Eenmaal de jurk opgehaald, mocht ik de make up in, in de mall. Een vriendin heeft later mijn haar gedaan. Na het klaar maken, konden we naar een soort park gaan waar alle seniors foto's met elkaar maakten. Eenmaal klaar met de foto's moesten we al gelijk door naar school toe om daar te verzamelen. We werden met luxe bussen naar de bestemming, waar prom plaatsvond, gebracht. Het was een hele mooie locatie in San Fransisco. Prom zelf was echt ontzettend gezellig en het was ook weer een mooie kans om mensen te ontmoeten. Toen we weer terug waren op school na prom, was er een ontbijt buffet (dit was rond 12-1 uur 's nachts).

De twee weken na prom waren niet zo heel bijzonder. Op school waren we vooral aan het focussen op de final week. In de weekenden hebben we nog wel veel leuke dingen gedaan. Zoals Moederdag was een erg gezellige dag met de hele familie in San Fransisco. We hadden tussendoor nog een dag vrij genomen om naar een pretpark te gaan. We hebben musea bezocht en afgelopen zaterdag hebben we de hele dag gekanood.

Na het weekend kanoën, brak de laatste schoolweek alweer aan. Het was de "final week" en dat betekende niet alleen dat het de laatste week was, maar ook de week waarin we onze finals moesten maken (soort van examens). Ik had geluk met mijn vakken, omdat ik voor veel vakken alleen maar een presentatie hoefde te geven, die we in de weken ervoor al mochten doen. Het was een heel erg leuke week met de mensen die ik in de voorgaande maanden heb ontmoet, maar ook een rare week omdat niet voor alleen mij, maar voor alle seniors het einde opeens in zicht was. Die vrijdag was graduation en dat was zo ongelooflijk gaaf om mee te maken (ik krijg er nog kippenvel van als ik er weer over schrijf). Het was een perfecte manier om het school jaar af te sluiten, samen met mijn (eerste en tweede) familie. De graduation ceremonie zag er als volgt uit:  Op het atletiek veld, moesten we twee rijen naast elkaar vormen. Die twee rijen werden ook weer door tweeën verdeeld, zodat er twee rijen de ene kant op liepen en de twee andere rijen de andere kant op. Er werd muziek gespeeld tijdens het lopen en daarna moesten we gaan zitten. Er werden wat speeches gegeven en daarna werden één voor één de geslaagden opgenoemd, we kregen ons diploma uitgereikt op een groot podium en daarna moesten we wat mensen een handje geven die ook op het podium stonden.

Ik heb een onvergetelijk schooljaar achter de rug en ik ben zo ontzettend dankbaar dat ik dit mee heb mogen maken. Het was een jaar met veel ups en downs en ik ben erg trots op mezelf hoe ik soms doorgezet heb. Ook hoop ik dat velen van jullie toch een beetje hebben kunnen mee genieten door het lezen van mijn blogs. Ik vind het heel erg leuk om vragen te beantwoorden over wat ik meegemaakt heb, maar als je nog iemand kent die ook een high school jaar gaat doen en daarover nog vragen heeft, vind ik het natuurlijk ook leuk om die te beantwoorden. Ik ben van plan om nu ook Engels bijles te gaan geven, dus als iemand daar behoefte aan heeft, dan hoor ik dat graag!

Heel veel liefs,

Roos

1. Ineke Diderich:
    17 juni 2019
    Hoi Roos! Wat fijn dat je een mooi jaar hebt gehad! Het lijkt mij ook een geweldige ervaring voor je.... dat neem je mee voor de rest van je leven! Leuk om al die verhalen te lezen en aan de foto’s is goed te zien, dat je het geweldig naar je zin had! En nu lekker relaxen en op naar de volgende fase! Veel liefs van Ineke en Han
  2. Yvonne wagenaar:
    17 juni 2019
    Wat een leuk verhaal weer Roos en wat heb je het goed gedaan.
  3. Ronald en Grada Otten:
    17 juni 2019
    Mooi verhaal weer Roos met veel belevenissen. Dat koningsdag in San Francisco lijkt me ook wel heel bijzonder. Vergelijkbaar met koningsdag in Amsterdam? of toch een klein beetje anders?
    over graduation day verschillende prachtige foto's gezien op facebook en bij je ouders, wat een bijzondere gebeurtenis. Nu weer heerlijk thuis en beginnen aan een volgend hoofdstuk van je leven.
  4. Joachim:
    17 juni 2019
    Het is gewoon top wat je gedaan gepresteerd en hebt mee gemaakt. Volgehouden ondanks sommige dingen. Dat heeft je zeker sterk gemaakt. Mooi dat je buiten school ook veel hebt gezien en gedaan. Dit nemen ze je niet meer af....
    Vraag me alleen af of de Prom night lijkt op wat je soms hier op tv ziet in een film.....
    Geniet ervan Roos. En op naar een nieuw hoofdstuk.
    😊